Numbers of participants for different activities at a social centre in Melbourne - IELTS Writing Task 1 Sample
Đề bài
The graph below gives information on the numbers of participants for different activities at one social centre in Melbourne, Australia for the period 2000 to 2020.
Summarize the information by selecting and reporting the main features and make comparisons where relevant.
Write at least 150 words.
Bài mẫu
The line graph illustrates the number of participants in five different social activities at a Melbourne-based centre over a 20-year period, starting from 2000.
Overall, the film club consistently attracted the highest number of attendees, while table tennis and musical performances saw notable growth. In contrast, amateur dramatics declined in popularity, and martial arts participation remained relatively stable.
In 2000, the film club had the highest attendance with 64 participants. Although this number dipped slightly to 60 in 2010, it rebounded to 65 by 2020, maintaining its leading position. Martial arts followed a similar pattern, starting and ending the period with around 38 participants, though its ranking dropped and lost to table tennis.
Table tennis began with just 17 attendees and grew gradually over the first decade. After 2010, its popularity surged, reaching nearly 60 participants by 2020. Musical performances, introduced in 2005, steadily gained traction and reached 20 participants by the end of the period.
Amateur dramatics initially had 26 attendees, peaking in 2005, but experienced a sharp decline thereafter, falling to the lowest level of participation among all five activities by 2020.
(184 words)
Từ vựng
Từ vựng | IPA | Định nghĩa | Giải thích & Ví dụ |
---|---|---|---|
illustrate | /ˈɪl.ə.streɪt/ | Minh họa, thể hiện qua biểu đồ hoặc hình ảnh | The line graph illustrates the number of participants… → từ học thuật phổ biến thay cho “shows” trong các bài Task 1. |
participant | /pɑːˈtɪs.ɪ.pənt/ | Người tham gia | …the number of participants in five different social activities… → dùng thay cho “people” để tăng độ học thuật. |
consistently | /kənˈsɪs.tənt.li/ | Một cách ổn định, không thay đổi nhiều | …film club consistently attracted the highest number… → diễn tả xu hướng ổn định trong suốt thời gian. |
attract | /əˈtrækt/ | Thu hút | …consistently attracted the highest number… → dùng để mô tả hoạt động có nhiều người tham gia. |
attendee | /ə.tenˈdiː/ | Người tham dự | …highest number of attendees… → đồng nghĩa với “participants”, dùng để tránh lặp từ. |
notable | /ˈnəʊ.tə.bəl/ | Đáng chú ý, nổi bật | …table tennis and musical performances saw notable growth… → dùng để mô tả thay đổi nổi bật. |
decline | /dɪˈklaɪn/ | Giảm sút, suy giảm | …amateur dramatics declined in popularity… → từ học thuật quan trọng để mô tả xu hướng đi xuống. |
popularity | /ˌpɒp.jʊˈlær.ə.ti/ | Sự phổ biến, được ưa chuộng | …declined in popularity… → danh từ học thuật để nói về mức độ được yêu thích. |
relatively | /ˈrel.ə.tɪv.li/ | Tương đối, ở mức nhất định | …remained relatively stable… → từ dùng để mô tả sự thay đổi nhỏ hoặc mức độ vừa phải. |
stable | /ˈsteɪ.bəl/ | Ổn định | …remained relatively stable… → diễn tả xu hướng không thay đổi nhiều, rất phổ biến trong bài mô tả line graph. |
dip | /dɪp/ | Giảm nhẹ, tụt xuống | …this number dipped slightly… → động từ miêu tả giảm tạm thời – học thuật hơn “dropped”. |
rebound | /ˈriː.baʊnd/ | Phục hồi, tăng trở lại sau khi giảm | …it rebounded to 65… → diễn tả đường biểu đồ phục hồi – từ vựng nâng cao. |
surge | /sɜːdʒ/ | Tăng mạnh, đột biến | …its popularity surged, reaching nearly 60… → dùng thay cho “increase sharply” để diễn đạt sinh động và ngắn gọn. |
traction | /ˈtræk.ʃən/ | Được chấp nhận, trở nên phổ biến | …musical performances…gained traction… → cách nói ẩn dụ, diễn tả xu hướng tăng sự phổ biến. |
steady | /ˈsted.i/ | Đều đặn, vững chắc | …steadily gained traction… → kết hợp với “gain” để miêu tả sự tăng đều đều. |
sharp | /ʃɑːp/ | Rõ rệt, đột ngột | …experienced a sharp decline… → từ phổ biến trong mô tả xu hướng đi xuống nhanh chóng. |
peak | /piːk/ | Đạt đỉnh | …peaking in 2005… → động từ mô tả điểm cao nhất trong biểu đồ. |
thereafter | /ˌðeəˈrɑːf.tə(r)/ | Sau đó (mang tính formal hơn “after that”) | …but experienced a sharp decline thereafter… → từ nối học thuật rất hữu ích trong Task 1. |
ranking | /ˈræŋ.kɪŋ/ | Thứ hạng, vị trí | …its ranking dropped and lost to table tennis… → danh từ miêu tả vị trí so sánh giữa các nhóm dữ liệu. |