Percentage of GDP added with manufacturing potential - IELTS Writing Task 1 Sample
Đề bài
The chart shows the percentage of GDP added with manufacturing potential in 5 Asian countries from 2007 to 2021.
Summarise the information by selecting and reporting the main features, making comparisons where relevant.
Write at least 150 words.
Bài mẫu
The line graph presents the contribution of the manufacturing sector to the GDP of five Asian countries, China, India, Vietnam, Turkey, and Bangladesh, between 2007 and 2021.
Overall, two distinct trends are evident: the manufacturing contribution to GDP declined in China and India, while it increased in Vietnam, Turkey, and Bangladesh.
China consistently had the highest manufacturing contribution throughout the period. In 2007, it stood at approximately 33%, but gradually declined to around 28% by 2021. India followed a similar downward trajectory, falling from 17% to 12%, the lowest among the five countries by the end of the period.
In contrast, Vietnam, Turkey, and Bangladesh all experienced steady growth. Vietnam's manufacturing contribution dropped to 17% in 2010 but grew back strongly, reaching 25% in 2021, making it the second highest after China. Turkey and Bangladesh both started at 17% in 2007. While Turkey's figure dropped slightly to 15% in 2010, both countries saw continuous growth thereafter, ending at 22% each in 2021.
(162 words)
Từ vựng
Từ vựng | IPA | Định nghĩa | Giải thích & Ví dụ |
---|---|---|---|
present | /prɪˈzent/ | Trình bày, thể hiện | The line graph presents the contribution… → Từ trang trọng, thay cho “shows”, thường dùng mở đầu Task 1. |
contribution | /ˌkɒn.trɪˈbjuː.ʃən/ | Sự đóng góp | …the contribution of the manufacturing sector… → Danh từ học thuật rất phù hợp khi nói về vai trò của một yếu tố trong tổng thể GDP. |
GDP | /ˌdʒiː.diːˈpiː/ | Tổng sản phẩm quốc nội | …to the GDP of five Asian countries… → Viết tắt chuẩn trong các bài phân tích kinh tế. |
evident | /ˈev.ɪ.dənt/ | Rõ ràng, hiển nhiên | …two distinct trends are evident… → Tính từ học thuật để mô tả điều dễ nhận thấy trong biểu đồ. |
distinct | /dɪˈstɪŋkt/ | Khác biệt rõ ràng | …two distinct trends… → Dùng để nhấn mạnh sự khác nhau giữa các xu hướng. |
decline | /dɪˈklaɪn/ | Sự suy giảm hoặc giảm sút | …contribution to GDP declined… → Động từ thường dùng để diễn tả xu hướng giảm. |
trajectory | /trəˈdʒek.tər.i/ | Quỹ đạo, hướng đi, xu hướng (thường mang nghĩa ẩn dụ) | …followed a similar downward trajectory… → Cách diễn đạt nâng cao để mô tả xu hướng giảm trong thời gian dài. |
steadily | /ˈsted.ɪ.li/ | Một cách đều đặn | …all experienced steady growth… → Từ mô tả tốc độ thay đổi không quá nhanh, đều đều. |
growth | /ɡrəʊθ/ | Sự tăng trưởng | …experienced steady growth… → Danh từ phổ biến trong biểu đồ kinh tế. |
gradually | /ˈɡrædʒ.u.ə.li/ | Dần dần, từ từ | …but gradually declined… → Trạng từ mô tả tốc độ thay đổi – phù hợp với line graph. |
drop | /drɒp/ | Giảm xuống, tụt | …Vietnam’s manufacturing contribution dropped… → Động từ thông dụng trong mô tả số liệu giảm. |
strongly | /ˈstrɒŋ.li/ | Mạnh mẽ | …grew back strongly, reaching… → Trạng từ tăng độ nhấn mạnh cho mức tăng trưởng. |
reach | /riːtʃ/ | Đạt tới (một mức, con số) | …reaching 25% in 2021… → Động từ thường dùng để kết thúc mô tả xu hướng tăng hoặc giảm đến mức cụ thể. |
contrast | /ˈkɒn.trɑːst/ | Sự tương phản, đối lập | In contrast, Vietnam, Turkey, and Bangladesh… → Từ nối học thuật rất quan trọng để thể hiện xu hướng ngược chiều. |
experience | /ɪkˈspɪə.ri.əns/ | Trải qua | …all experienced steady growth… → Dùng thay cho “had” để nâng cao độ học thuật. |
continuous | /kənˈtɪn.ju.əs/ | Liên tục | …saw continuous growth thereafter… → Miêu tả sự phát triển không bị gián đoạn. |
thereafter | /ˌðeəˈrɑːf.tə(r)/ | Sau đó | …growth thereafter, ending at… → Từ nối trang trọng thay cho “after that”. |
remain | /rɪˈmeɪn/ | Giữ nguyên, không đổi | China consistently had the highest… → Kết hợp với trạng từ để miêu tả sự giữ vững vị trí đầu. |
consistently | /kənˈsɪs.tənt.li/ | Một cách đều đặn, không thay đổi | China consistently had the highest… → Mô tả sự ổn định trong thứ hạng. |
lowest | /ˈləʊ.ɪst/ | Thấp nhất | …the lowest among the five countries… → Tính từ cực trị – hay dùng trong phần mô tả so sánh. |