Từ Vựng IELTS Band 7+ Chủ Đề education
1. Vì sao cần học từ vựng chủ đề Education trong IELTS?
Chủ đề Education (Giáo dục) xuất hiện phổ biến trong Writing Task 2 (thảo luận về hệ thống giáo dục, phương pháp giảng dạy) và Speaking Part 1, 2, 3 (mô tả trải nghiệm học tập, ý kiến về giáo dục). Sở hữu từ vựng band 7+ giúp bạn:
Thể hiện ý tưởng rõ ràng, có lập luận thuyết phục.
Sử dụng từ vựng học thuật, nâng cao điểm Lexical Resource.
Dễ dàng triển khai ý trong các bài thi IELTS.
📌 Nếu bạn muốn cải thiện khả năng diễn đạt trong IELTS Speaking, hãy tham khảo bài viết Bí quyết IELTS Speaking – Hết bí ý tưởng để biết cách mở rộng câu trả lời!
2. Từ vựng IELTS band 6.0 – 7.5 chủ đề Art và cách dùng
Dưới đây là danh sách từ vựng kèm theo IPA, định nghĩa, cách sử dụng và ví dụ cụ thể:
2.1 Từ vựng mô tả hệ thống giáo dục
Từ vựng |
IPA |
Định nghĩa |
Ví dụ |
---|---|---|---|
Curriculum | /kəˈrɪkjələm/ | Chương trình học chính thức trong nhà trường | The national curriculum needs to be updated regularly to reflect modern skills. |
Compulsory | /kəmˈpʌlsəri/ | Bắt buộc | In most countries, education is compulsory until the age of 16. |
Tuition fees | /tjuːˈɪʃn fiːz/ | Học phí | Rising tuition fees have become a concern for many students. |
Distance learning | /ˈdɪstəns ˌlɜːnɪŋ/ | Học từ xa | Distance learning is becoming more popular due to advances in technology. |
Vocational training | /vəʊˈkeɪʃənl ˈtreɪnɪŋ/ | Đào tạo nghề | Vocational training provides practical skills for specific jobs. |
Higher education | /ˈhaɪə(r) ˌedʒuˈkeɪʃn/ | Giáo dục đại học | More students are pursuing higher education to improve their job prospects. |
Literacy rate | /ˈlɪtərəsi reɪt/ | Tỷ lệ biết chữ | The literacy rate has increased significantly in developing countries. |
Scholarship | /ˈskɒləʃɪp/ | Học bổng | She received a full scholarship to study abroad. |
Enrolment | /ɪnˈrəʊlmənt/ | Sự ghi danh, nhập học | University enrolment has grown steadily over the last decade. |
Dropout rate | /ˈdrɒpaʊt reɪt/ | Tỷ lệ bỏ học | The dropout rate is higher in rural areas due to lack of access to schools. |
State school | /steɪt skuːl/ | Trường công lập | In the UK, most children attend state schools. |
Private institution | /ˈpraɪvət ˌɪnstɪˈtjuːʃn/ | Cơ sở giáo dục tư nhân | Private institutions often have better facilities but higher fees. |
Academic performance | /ˌækəˈdemɪk pəˈfɔːməns/ | Thành tích học tập | Parents are concerned about their children's academic performance. |
Syllabus | /ˈsɪləbəs/ | Giáo trình, đề cương môn học | The syllabus outlines all the topics that will be covered in the course. |
Assessment | /əˈsesmənt/ | Đánh giá | Continuous assessment is used instead of final exams in some schools. |
Boarding school | /ˈbɔːdɪŋ skuːl/ | Trường nội trú | He studied at a prestigious boarding school in Switzerland. |
Pedagogy | /ˈpedəɡɒdʒi/ | Khoa sư phạm, phương pháp giảng dạy | Modern pedagogy emphasizes student-centered learning. |
Undergraduate | /ˌʌndəˈɡrædʒuət/ | Sinh viên chưa tốt nghiệp | Undergraduate students often face challenges adjusting to university life. |
Lifelong learning | /ˈlaɪflɒŋ ˈlɜːnɪŋ/ | Học tập suốt đời | Lifelong learning is important in a rapidly changing job market. |
Educational inequality | /ˌedʒuˈkeɪʃənl ˌɪnɪˈkwɒləti/ | Sự bất bình đẳng trong giáo dục | Educational inequality remains a major issue in many countries. |
2.2 Từ vựng mô tả phương pháp giảng dạy
Từ vựng | IPA | Định nghĩa | Ví dụ |
---|---|---|---|
Lecture | /ˈlektʃə(r)/ | Bài giảng, giảng bài | The professor delivered a two-hour lecture on climate change. |
Group work | /ɡruːp wɜːk/ | Làm việc nhóm | Group work enhances collaboration and communication skills. |
Self-study | /ˌself ˈstʌdi/ | Tự học | Students are encouraged to develop self-study habits. |
Peer learning | /pɪə ˈlɜːnɪŋ/ | Học cùng bạn bè | Peer learning is an effective way to understand difficult concepts. |
Critical thinking | /ˈkrɪtɪkl ˈθɪŋkɪŋ/ | Tư duy phản biện | Modern teaching emphasizes critical thinking skills. |
Rote learning | /rəʊt ˈlɜːnɪŋ/ | Học vẹt | Rote learning may help with memorization but not deep understanding. |
Interactive learning | /ˌɪntərˈæktɪv ˈlɜːnɪŋ/ | Học tương tác | Interactive learning keeps students engaged and active. |
Hands-on learning | /ˌhændz ˈɒn ˈlɜːnɪŋ/ | Học qua trải nghiệm thực tế | Science labs offer hands-on learning experiences. |
Inquiry-based learning | /ɪnˈkwaɪəri beɪst ˈlɜːnɪŋ/ | Học dựa trên sự tìm tòi, câu hỏi | Inquiry-based learning encourages students to explore and question. |
Blended learning | /ˈblendɪd ˈlɜːnɪŋ/ | Học kết hợp giữa trực tiếp và trực tuyến | Many universities use a blended learning model. |
Flipped classroom | /flɪpt ˈklɑːsruːm/ | Mô hình lớp học đảo ngược | The flipped classroom allows more time for practical work during class. |
Scaffolding | /ˈskæfəʊldɪŋ/ | Phương pháp hỗ trợ học sinh từng bước | Teachers use scaffolding to help learners master complex tasks. |
Differentiated instruction | /ˌdɪfəˈrenʃieɪtɪd ɪnˈstrʌkʃn/ | Giảng dạy phân hóa theo năng lực | Differentiated instruction ensures all students learn at their own pace. |
Active learning | /ˈæktɪv ˈlɜːnɪŋ/ | Học chủ động | Active learning strategies are more effective than passive lectures. |
Experiential learning | /ɪkˌspɪə.riˈen.ʃl ˈlɜːnɪŋ/ | Học qua kinh nghiệm | Study tours provide opportunities for experiential learning. |
Feedback | /ˈfiːdbæk/ | Phản hồi | Constructive feedback helps students improve continuously. |
Student-centered | /ˌstjuːdənt ˈsentəd/ | Lấy người học làm trung tâm | A student-centered approach promotes engagement and motivation. |
Teacher-centered | /ˌtiːtʃə ˈsentəd/ | Lấy giáo viên làm trung tâm | Traditional schools follow a teacher-centered teaching style. |
Project-based learning | /ˈprɒdʒekt beɪst ˈlɜːnɪŋ/ | Học qua dự án | Project-based learning builds teamwork and research skills. |
Learning outcomes | /ˈlɜːnɪŋ ˈaʊtkʌmz/ | Kết quả học tập mong đợi | Clear learning outcomes help guide lesson planning. |
2.3 Từ vựng dùng trong IELTS Writing Task 2 (bàn luận về giáo dục)
Từ vựng | IPA | Định nghĩa | Ví dụ |
---|---|---|---|
Quality of education | /ˈkwɒləti əv ˌedʒuˈkeɪʃn/ | Chất lượng giáo dục | Governments must invest in improving the quality of education. |
Education policy | /ˌedʒuˈkeɪʃn ˈpɒləsi/ | Chính sách giáo dục | Effective education policies can reduce inequality. |
Academic pressure | /ˌækəˈdemɪk ˈpreʃə(r)/ | Áp lực học tập | Excessive academic pressure may affect students' mental health. |
Access to education | /ˈækses tu ˌedʒuˈkeɪʃn/ | Sự tiếp cận giáo dục | Ensuring access to education for all is essential. |
Educational background | /ˌedʒuˈkeɪʃənl ˈbækɡraʊnd/ | Nền tảng học vấn | People with different educational backgrounds bring diversity to the workplace. |
Equal opportunities | /ˈiːkwəl ˌɒpəˈtjuːnətiz/ | Cơ hội công bằng | Education provides equal opportunities for everyone. |
Learning environment | /ˈlɜːnɪŋ ɪnˈvaɪrənmənt/ | Môi trường học tập | A supportive learning environment enhances student performance. |
Education system | /ˌedʒuˈkeɪʃn ˈsɪstəm/ | Hệ thống giáo dục | The education system should adapt to the needs of the modern world. |
Public vs private schools | /ˈpʌblɪk vəs ˈpraɪvət skuːlz/ | Trường công và tư | There is an ongoing debate about the benefits of public vs private schools. |
Teacher-student ratio | /ˈtiːtʃə ˈstjuːdənt ˈreɪʃiəʊ/ | Tỉ lệ giáo viên và học sinh | A lower teacher-student ratio leads to better individual attention. |
Standardized testing | /ˈstændədaɪzd ˈtestɪŋ/ | Kiểm tra chuẩn hóa | Some argue that standardized testing does not reflect a student's true ability. |
Lifelong learning | /ˈlaɪflɒŋ ˈlɜːnɪŋ/ | Học tập suốt đời | Lifelong learning helps people stay relevant in their careers. |
Literacy and numeracy | /ˈlɪtərəsi ənd ˈnjuːmərəsi/ | Kỹ năng đọc viết và tính toán | Primary education focuses on developing literacy and numeracy. |
Digital literacy | /ˈdɪdʒɪtl ˈlɪtərəsi/ | Khả năng sử dụng công nghệ thông tin | Digital literacy is crucial in the 21st-century workplace. |
Educational reform | /ˌedʒuˈkeɪʃənl rɪˈfɔːm/ | Cải cách giáo dục | Educational reform is necessary to address modern challenges. |
Socioeconomic status | /ˌsəʊsiəʊˈekənɒmɪk ˈsteɪtəs/ | Tình trạng kinh tế xã hội | Socioeconomic status can impact a student's academic success. |
Curriculum development | /kəˈrɪkjələm dɪˈveləpmənt/ | Phát triển chương trình học | Curriculum development should include skills for the future. |
Tertiary education | /ˈtɜːʃəri ˌedʒuˈkeɪʃn/ | Giáo dục bậc cao | Tertiary education is becoming more accessible due to online platforms. |
Tuition-free education | /tjuːˈɪʃn friː ˌedʒuˈkeɪʃn/ | Giáo dục miễn học phí | Some believe that tuition-free education is essential for social equality. |
Brain drain | /ˈbreɪn dreɪn/ | Chảy máu chất xám (di cư nhân tài) | The lack of job opportunities causes brain drain from developing countries. |
3. Cách sử dụng từ vựng Art trong IELTS Speaking
3.1 Speaking Part 1 – Topic: Education
❓ Did you go to a state school or a private institution?
💡 I went to a state school during my primary and secondary years. Although it was not as well-funded as a private institution, the teachers were very committed, and the curriculum was quite comprehensive.
❓ What subjects did you enjoy at school?
💡 I was really into science and history. The syllabus for those subjects was challenging but engaging, and I appreciated how our teachers used interactive learning techniques like group work and experiments.
3.2 Speaking Part 2 – Describe a memorable class you took
💡 One memorable class I took was a vocational training workshop on digital marketing. It was part of a short-term course offered by a private institution. The class used a blended learning model, combining online resources with hands-on learning. What I liked most was how student-centered the lessons were — our instructor encouraged critical thinking and inquiry-based learning, which made the experience both fun and informative.
3.3 Speaking Part 3 – Topic: Education system and learning
❓ Do you think distance learning is as effective as traditional classroom learning?
💡 I think distance learning can be effective if it is designed well. For example, using a flipped classroom approach and maintaining consistent assessment can help learners stay engaged. However, it lacks some benefits of in-person group work and peer learning.
❓ Should governments invest more in education?
💡 Absolutely. Improving the quality of education, especially in state schools, ensures equal opportunities for all students. Investments should go into curriculum development, teacher training, and reducing the teacher-student ratio.
4. Cách sử dụng từ vựng chủ đề Education trong IELTS Writing
4.1 Writing Task 2 – Should university education be free?
💡 Bài viết mẫu:
There is growing concern about whether tertiary education should be made tuition-free. While some believe that providing free access to education enhances equal opportunities, others argue that it places an unsustainable burden on public budgets. This essay will explore both views and provide my own perspective.
Body Paragraph 1 – Lợi ích của giáo dục miễn phí:
Supporters of tuition-free education emphasize its potential to reduce educational inequality. By removing tuition fees, students from low socioeconomic backgrounds can pursue higher education without worrying about financial barriers. This could help lower the dropout rate and increase enrolment, especially in rural or disadvantaged areas. Moreover, a more educated population leads to a rise in the literacy rate and better digital literacy overall.
Body Paragraph 2 – Hạn chế và thách thức:
However, opponents argue that completely eliminating tuition fees may compromise the quality of education due to funding shortages. Public institutions may struggle to maintain facilities, hire qualified staff, or update the curriculum. A better solution might be providing scholarships or targeted subsidies. Additionally, with academic pressure already high, increasing access without reforming the assessment system or pedagogy may not yield better outcomes.
Conclusion:
In conclusion, while making university education free has its merits in promoting access to education and lifelong learning, it may not be the most feasible approach for every country. A more sustainable solution would be to invest in education policy that combines financial aid, improved teacher-student ratios, and modern teaching methods such as project-based and student-centered learning.
4.2 Cấu trúc nâng cao trong Writing và giải thích
Cấu trúc | Ý nghĩa | Ví dụ | Cách dùng và giải thích |
---|---|---|---|
There is growing concern about whether + mệnh đề | Ngày càng có nhiều lo ngại về việc... | There is growing concern about whether tertiary education should be made tuition-free. | Dùng để mở bài nêu vấn đề phổ biến trong xã hội. Tạo sự kết nối với đề bài. |
While some believe that ..., others argue that ... | Trong khi một số người cho rằng..., thì những người khác lại lập luận rằng... | While some believe that providing free access to education enhances equal opportunities, others argue that it places an unsustainable burden on public budgets. | Cấu trúc so sánh hai quan điểm, thường dùng ở mở bài hoặc đoạn đầu thân bài. |
This essay will explore both views and provide my own perspective. | Bài viết này sẽ trình bày cả hai quan điểm và đưa ra ý kiến cá nhân. | This essay will explore both views and provide my own perspective. | Câu kết thúc phần mở bài, giới thiệu cấu trúc bài viết. |
Supporters of ... emphasize its potential to ... | Những người ủng hộ ... nhấn mạnh tiềm năng của nó trong việc... | Supporters of tuition-free education emphasize its potential to reduce educational inequality. | Dùng để mở đầu luận điểm ủng hộ một ý kiến. Phù hợp trong body paragraph. |
By + V-ing ..., S + V | Bằng cách làm gì, ai đó có thể... | By removing tuition fees, students can pursue higher education without worrying about financial barriers. | Dùng để giải thích hậu quả/tác động tích cực/tiêu cực. |
A more sustainable solution would be to ... | Một giải pháp bền vững hơn sẽ là... | A more sustainable solution would be to invest in education policy... | Dùng để đưa ra đề xuất trong phần kết luận. |
While + clause, it may not be + adj + for ... | Mặc dù..., nhưng có thể không ... với ... | While making university education free has its merits, it may not be the most feasible approach for every country. | Diễn đạt sự nhượng bộ, thích hợp ở phần kết bài hoặc chuyển ý. |
Nếu bạn đang mở rộng vốn từ vựng cho nhiều chủ đề khác nhau trong IELTS, đừng bỏ qua bài viết về Từ vựng IELTS Band 7+ chủ đề Art. Bài viết giúp bạn hiểu cách dùng từ vựng trong bối cảnh nghệ thuật – một chủ đề thường gặp trong cả Speaking và Writing.
Chúc bạn học IELTS vui!