Từ Vựng IELTS Band 7+ Chủ Đề history
1. Vì sao nên học từ vựng chủ đề History trong IELTS?
Lịch sử không chỉ là câu chuyện của quá khứ, mà còn là gốc rễ của bản sắc dân tộc và là cầu nối dẫn tới tương lai. Trong bối cảnh năm nay – kỷ niệm 50 năm Ngày Giải phóng miền Nam – Thống nhất đất nước (1975–2025) – chủ đề History càng trở nên gần gũi, sâu sắc và mang tính ứng dụng cao trong các bài thi IELTS.
Trong IELTS, “History” không chỉ xuất hiện trong Speaking Part 2–3 mà còn là chủ đề quen thuộc của Writing Task 2 với các dạng bài như:
Should history be taught in schools?
Is it more important to learn national or world history? (Đã từng ra thi Writing Task 2 ngày 30/3/2025, tụi mình sẽ lên bài review đề đợt thi này sớm nha)
How should we preserve historical sites?
Việc sử dụng từ vựng học thuật giúp bạn:
Diễn đạt các khái niệm như liberation, resistance movement, cultural legacy một cách tự nhiên
Trình bày quan điểm rõ ràng, học thuật về các vấn đề liên quan tới patriotic education, national identity, curriculum reform
Tăng chiều sâu cho bài viết và bài nói, đặc biệt khi liên hệ với các sự kiện thực tế như chiến tranh Việt Nam, công cuộc thống nhất đất nước, và vai trò của lịch sử trong giáo dục và chính trị.
Đừng quên bấm vào mục “Từ vựng” để đọc thêm các bài viết tổng hợp và đặc biệt là các tips and tricks để học từ vựng hiệu quả từ các thầy cô xịn xò của AEM nhé.
2. Từ vựng IELTS band 7+ chủ đề Politics và cách dùng
Dưới đây là danh sách từ vựng kèm theo IPA, định nghĩa, cách sử dụng và ví dụ cụ thể:
2.1. Mô tả sự kiện và nhân vật lịch sử
Từ vựng | IPA | Định nghĩa | Ví dụ ngữ cảnh |
---|---|---|---|
Revolution | /ˌrevəˈluːʃn/ | Cuộc cách mạng | The August Revolution of 1945 led to the foundation of the Democratic Republic of Vietnam. |
Empire | /ˈempaɪə(r)/ | Đế chế – nhà nước lớn, thống trị rộng | The Nguyễn Empire was the last imperial dynasty of Vietnam before French colonization. |
Reign | /reɪn/ | Triều đại, thời kỳ trị vì của vua | Emperor Gia Long's reign unified Vietnam in the early 19th century. |
Dynasty | /ˈdɪnəsti/ | Triều đại kế tiếp nhau của một dòng họ | The Lý Dynasty contributed significantly to Vietnamese Buddhism and education. |
Historical figure | /hɪˈstɒrɪkl ˈfɪɡə(r)/ | Nhân vật lịch sử có ảnh hưởng | Hồ Chí Minh is considered a key historical figure in Vietnam’s independence movement. |
Civil war | /ˌsɪvl ˈwɔː(r)/ | Nội chiến | The Trịnh–Nguyễn Civil War in 17th century Vietnam exemplified a prolonged internal division that shaped the nation’s future. |
Colonization | /ˌkɒlənaɪˈzeɪʃn/ | Sự thực dân hóa | French colonization deeply influenced Vietnam’s legal and educational systems. |
Independence | /ˌɪndɪˈpendəns/ | Sự độc lập | Vietnam gained full independence from colonial rule after the 1954 Geneva Accords. |
Conflict | /ˈkɒnflɪkt/ | Xung đột (quân sự, chính trị) | The Vietnam War was a prolonged and devastating conflict in Southeast Asia. |
Alliance | /əˈlaɪəns/ | Liên minh | The Việt Minh formed alliances with other nationalist groups to resist colonial forces. |
Coup (coup d'état) | /kuː/ | Cuộc đảo chính | The 1963 coup led to the assassination of President Ngô Đình Diệm. |
Resistance movement | /rɪˈzɪstəns ˈmuːvmənt/ | Phong trào kháng chiến | The Vietnamese resistance movement against French rule was led by Hồ Chí Minh. |
Treaty | /ˈtriːti/ | Hiệp ước | The Paris Peace Accords in 1973 were a treaty aimed at ending the Vietnam War. |
Colonizer | /ˈkɒlənaɪzə(r)/ | Thực dân | French colonizers imposed a Western-style education system across Indochina. |
Liberation | /ˌlɪbəˈreɪʃn/ | Sự giải phóng | The liberation of Saigon in 1975 marked the end of the Vietnam War. |
Annexation | /ˌænekˈseɪʃn/ | Sự sáp nhập lãnh thổ | The Nguyễn Dynasty's annexation of Champa territory reshaped Vietnam's borders. |
Occupation | /ˌɒkjəˈpeɪʃn/ | Sự chiếm đóng | During World War II, Vietnam experienced Japanese military occupation. |
Uprising | /ˈʌpraɪzɪŋ/ | Cuộc nổi dậy, khởi nghĩa | The Yên Bái uprising in 1930 was a failed but symbolic act of defiance. |
Statesman | /ˈsteɪtsmən/ | Chính khách, lãnh đạo có tầm ảnh hưởng lâu dài | Võ Nguyên Giáp is honored as a brilliant military leader and statesman of Vietnam. |
Turning point | /ˈtɜːnɪŋ pɔɪnt/ | Bước ngoặt lịch sử | The Điện Biên Phủ victory in 1954 was a major turning point in modern Vietnamese history. |
2.2. Mô tả di tích, văn hóa, bảo tồn (Heritage, Culture, Preservation)
Từ vựng | IPA | Định nghĩa | Ví dụ ngữ cảnh |
---|---|---|---|
Heritage site | /ˈherɪtɪdʒ saɪt/ | Di sản văn hóa được bảo tồn hoặc công nhận | The Complex of Hué Monuments is a UNESCO World Heritage site in Vietnam. |
Cultural heritage | /ˈkʌltʃərəl ˈherɪtɪdʒ/ | Di sản văn hóa | Vietnamese water puppetry is part of the country’s rich cultural heritage. |
Monument | /ˈmɒnjumənt/ | Tượng đài hoặc công trình tưởng niệm | The Independence Monument in Hanoi honors the country's struggle for freedom. |
Relic | /ˈrelɪk/ | Di tích, cổ vật | Many war relics are displayed in the War Remnants Museum in Ho Chi Minh City. |
Preservation | /ˌprezəˈveɪʃn/ | Sự bảo tồn | Preservation of traditional architecture is essential to maintain cultural identity. |
Restoration | /ˌrestəˈreɪʃn/ | Việc phục dựng | The restoration of ancient temples in Mỹ Sơn helps preserve Vietnam's Cham culture. |
Cultural identity | /ˈkʌltʃərəl aɪˈdentəti/ | Bản sắc văn hóa | Ao dai plays a significant role in expressing Vietnamese cultural identity. |
Sacred site | /ˈseɪkrɪd saɪt/ | Địa điểm linh thiêng | Yên Tử Mountain is considered a sacred site in Vietnamese Buddhism. |
Traditional craft | /trəˈdɪʃənl krɑːft/ | Nghề thủ công truyền thống | The preservation of traditional crafts like Đông Hồ painting is vital for cultural continuity. |
Indigenous culture | /ɪnˈdɪdʒənəs ˈkʌltʃə(r)/ | Văn hóa bản địa | The Tay people maintain their indigenous culture through oral traditions and festivals. |
Historical architecture | /hɪˈstɒrɪkl ˌɑːkɪˈtektʃə(r)/ | Kiến trúc cổ | Hanoi’s Old Quarter showcases a mix of colonial and historical architecture. |
Intangible heritage | /ɪnˈtændʒəbl ˈherɪtɪdʒ/ | Di sản phi vật thể | Ca trù is recognized as intangible heritage by UNESCO. |
Pilgrimage site | /ˈpɪlɡrɪmɪdʒ saɪt/ | Nơi hành hương | The Perfume Pagoda is a popular pilgrimage site during the lunar new year in Vietnam. |
Cultural tourism | /ˈkʌltʃərəl ˈtʊərɪzəm/ | Du lịch văn hóa | Cultural tourism in Hội An attracts thousands of visitors each year. |
Artifact | /ˈɑːtɪfækt/ | Cổ vật, đồ tạo tác | The National Museum of History houses many artifacts from the Lý and Trần dynasties. |
Oral tradition | /ˈɔːrəl trəˈdɪʃn/ | Truyền thống truyền miệng | Many ethnic minorities in Vietnam preserve their history through oral tradition. |
Architectural landmark | /ˌɑːkɪˈtektʃərəl ˈlændmɑːk/ | Công trình kiến trúc biểu tượng | The One Pillar Pagoda is an architectural landmark of Vietnamese Buddhism. |
National treasure | /ˈnæʃnəl ˈtreʒə(r)/ | Quốc bảo | Trống đồng Đông Sơn is considered a national treasure of Vietnamese archaeology. |
Cultural legacy | /ˈkʌltʃərəl ˈleɡəsi/ | Di sản văn hóa truyền đời | Vietnam's cultural legacy is a blend of indigenous beliefs and Confucian values. |
Conservation effort | /ˌkɒnsəˈveɪʃn ˈefət/ | Nỗ lực bảo tồn | Conservation efforts are essential to protect ancient villages like Duong Lam. |
2.3. Từ học thuật cho IELTS Writing Task 2 – Chủ đề Lịch sử & Giáo dục
Từ vựng | IPA | Định nghĩa | Ví dụ ngữ cảnh |
---|---|---|---|
Collective memory | /kəˈlektɪv ˈmeməri/ | Trí nhớ tập thể | Museums help shape a nation’s collective memory of past struggles and triumphs. |
National identity | /ˈnæʃnəl aɪˈdentəti/ | Bản sắc dân tộc | Teaching national heroes in school contributes to building a strong national identity. |
Historical bias | /hɪˈstɒrɪkl ˈbaɪəs/ | Thiên kiến lịch sử | Textbooks must avoid historical bias when describing colonialism. |
Curriculum | /kəˈrɪkjələm/ | Chương trình giảng dạy | History should be a compulsory subject in the national curriculum. |
Historical accuracy | /hɪˈstɒrɪkl ˈækjərəsi/ | Độ chính xác lịch sử | Films based on real events should strive for historical accuracy. |
Historical revisionism | /hɪˈstɒrɪkl rɪˈvɪʒənɪzəm/ | Viết lại lịch sử | Historical revisionism can be valuable, but may also provoke nationalistic backlash. |
Cultural amnesia | /ˈkʌltʃərəl æmˈniːziə/ | Quên lãng văn hóa | Neglecting to teach ancient literature may result in cultural amnesia. |
Civic education | /ˈsɪvɪk ˌedʒuˈkeɪʃn/ | Giáo dục công dân | Civic education should include lessons on national history and constitution. |
Historical perspective | /hɪˈstɒrɪkl pəˈspektɪv/ | Góc nhìn lịch sử | Understanding historical perspective helps students interpret past conflicts more objectively. |
Political legacy | /pəˈlɪtɪkl ˈleɡəsi/ | Di sản chính trị | The political legacy of colonial rule still influences modern governance in many countries. |
National narrative | /ˈnæʃnəl ˈnærətɪv/ | Câu chuyện lịch sử chính thống | Schools often promote a national narrative that highlights unity and resilience. |
Patriotic education | /ˌpeɪtriˈɒtɪk ˌedʒuˈkeɪʃn/ | Giáo dục lòng yêu nước | Patriotic education must be balanced with critical thinking and historical evidence. |
Monumental history | /ˌmɒnjəˈmentl ˈhɪstri/ | Lịch sử đại tự sự | Monumental history often ignores the voices of ordinary people. |
Decolonizing the curriculum | /ˌdiːˈkɒlənaɪzɪŋ ðə kəˈrɪkjələm/ | Phi thực dân hóa chương trình học | Decolonizing the curriculum involves including multiple perspectives, especially from the Global South. |
Critical historical thinking | /ˈkrɪtɪkl hɪˈstɒrɪkl ˈθɪŋkɪŋ/ | Tư duy phản biện về lịch sử | Students must develop critical historical thinking to question official accounts. |
Historical consciousness | /hɪˈstɒrɪkl ˈkɒnʃəsnəs/ | Ý thức lịch sử | Historical consciousness fosters a deeper understanding of national development. |
Commemorative practice | /kəˈmemərətɪv ˈpræktɪs/ | Hoạt động tưởng niệm | Commemorative practices such as memorial days help preserve historical memory. |
Intergenerational memory | /ˌɪntədʒenəˈreɪʃənl ˈmeməri/ | Ký ức truyền đời | Oral storytelling helps transmit intergenerational memory within ethnic communities. |
Historical trauma | /hɪˈstɒrɪkl ˈtrɔːmə/ | Tổn thương lịch sử | Historical trauma can be passed down through generations, affecting identity and behavior. |
History education reform | /ˈhɪstəri ˌedʒuˈkeɪʃn rɪˈfɔːm/ | Cải cách giáo dục lịch sử | History education reform should focus on inclusivity and factual integrity. |
3. Cách sử dụng từ vựng History trong IELTS Speaking
📌 Speaking Part 1 – Học lịch sử & sở thích cá nhân
❓ Did you enjoy learning history at school?
💡 Yes, I was fascinated by stories of national heroes and key turning points in our country's journey to independence. One topic that especially stayed with me was the resistance movement during the war years.
📌 Speaking Part 2 – Describe a historical event or person
💡 One of the most significant events in my country’s history is the end of the civil war and the liberation of the South in 1975, which marked the reunification of Vietnam. This event was a turning point in shaping our national identity and brought an end to decades of colonization and conflict. The leaders involved in this period are considered historical figures, and their legacy is remembered through various commemorative practices and national narratives.
📌 Speaking Part 3 – Giáo dục lịch sử & bản sắc dân tộc
❓ Do you think young people should learn more about history?
💡 Absolutely. Understanding our collective memory helps foster a stronger sense of national identity. In Vietnam, we are now in a phase of history education reform, focusing on critical historical thinking instead of rote memorization.
❓ How can we preserve our historical heritage?
💡 Through conservation efforts and promoting cultural tourism. Restoring monuments, archiving oral traditions, and protecting sacred sites are essential in maintaining our cultural legacy.
4. Cách sử dụng từ vựng History trong IELTS Writing Task 2
Đề bài mẫu:
Some people believe that studying national history is more important than world history. To what extent do you agree or disagree?
Bài mẫu Writing Task 2 – Band 7.5+
Introduction:
As the world becomes more interconnected, the debate over whether students should prioritize national or global history remains relevant. While both are valuable, I believe that national history plays a more pivotal role in preserving a country’s collective memory and shaping its national identity.
Body 1 – Tầm quan trọng của lịch sử dân tộc:
Understanding national history allows citizens to learn from past conflicts, celebrate cultural heritage, and build a sense of historical consciousness. In Vietnam, the events surrounding the liberation and reunification of the country are not just historical facts, but part of our intergenerational memory that binds communities together. These events form the foundation of patriotic education
Body 2 – Không phủ nhận vai trò của lịch sử thế giới nhưng nên ưu tiên lịch sử dân tộc:
Although global history provides valuable historical perspectives, focusing too heavily on it may lead to cultural amnesia or neglect of local political legacies. Therefore, educational systems should emphasize national history while integrating world history in a balanced and context-driven manner, supported by a decolonized curriculum and commemorative practices.
Conclusion:
In conclusion, national history is essential in constructing a nation's story, especially in countries with a rich and turbulent past like Vietnam. By embracing our cultural legacy and ensuring historical accuracy, we can foster a more grounded, informed, and united generation.
Cấu trúc nâng cao trong Writing Task 2 – Chủ đề History
Cấu trúc | Ý nghĩa | Ví dụ trong bài | Giải thích |
---|---|---|---|
Understanding national history allows citizens to… | Dẫn dắt lợi ích của việc học lịch sử | …learn from past conflicts, celebrate cultural heritage… | Dùng trong Body 1 để mở đầu lập luận chính |
…are not just historical facts, but part of our… | Nhấn mạnh chiều sâu cảm xúc/xã hội của sự kiện lịch sử | …part of our intergenerational memory that binds communities together. | Tăng tính thuyết phục và liên hệ đến giá trị xã hội |
Educational systems should emphasize… while… | Cân bằng 2 quan điểm | …emphasize national history while integrating world history in a balanced way. | Dùng trong Body 2 để đưa ra hướng giải quyết hợp lý |
Neglecting national history may lead to… | Đưa ra cảnh báo/mặt trái khi xem nhẹ lịch sử dân tộc | …cultural amnesia or neglect of political legacies. | Dùng để tăng độ sâu lập luận phản biện |
By embracing our legacy and ensuring historical accuracy… | Câu kết luận trang trọng, học thuật | …we can foster a more grounded, informed, and united generation. | Cách kết bài mạnh mẽ, gây ấn tượng, phù hợp với đề thi học thuật |
5. Cách học từ vựng History hiệu quả
Học qua tài liệu thực tế: Xem tài liệu lịch sử tiếng Anh như The Vietnam War (PBS), Crash Course World History hoặc The Cold War – BBC
Tự tạo timeline lịch sử bằng tiếng Anh: Chọn 5 sự kiện quan trọng của Việt Nam hoặc thế giới, ghi chú từ vựng học thuật liên quan đến mỗi sự kiện
Đọc báo/nguồn thông tin có tính thời sự: Tìm kiếm bài báo về bảo tồn di sản, lễ kỷ niệm lớn, hoặc tranh luận về giáo trình lịch sử
So sánh cách dạy lịch sử ở Việt Nam và nước ngoài: Tự luyện nói hoặc viết với các chủ đề như: Should history be taught differently in schools?
Và đừng quên xem lại bài: Tự tạo môi trường học tiếng Anh hiệu quả – nơi bạn có thể học cách kết hợp xem tài liệu lịch sử, nghe podcast, đọc báo để học từ vựng một cách tự nhiên và dễ nhớ hơn.
📚 Xem thêm các bài liên quan: